KM-forum
Innboks
Min profil
Marker alle som lest
Søk innlegg
Aktive emner
Søk brukere

FINN DITT FORUM!

Få KM-forum som RSS
Gå til forum

Forrige emne | Neste emne
Palestina og Israel Velg
Svar| Svar med sitat |Til toppen |VARSLE?
Fra: masselass (Postet: Wednesday, April 16, 2008 2:30:22 PM)

Jeg har vært med å samlet endel penger til Palestina nå. Både med tensing og speider. Har fått med meg at pengene går til oliventrærne, men en ting jeg ALDRI helt har fått med meg er:
Hva er det som skjer/har skjedd der nede?
Hva krangler de over?
Hvorfor?
Hvem?
Fra: AndreasII (Postet: Wednesday, April 16, 2008 11:24:43 PM)
Det spørs hvem du spør.

Lang historie kort (etter hukommelsen):
Jødene bodde i det historiske Israel etter utflykten fra Egypt, og til de ble drevet ut derfra ca 2-300 år e.kr. (Fra nå av ble området hetende Palestina).

Fra den tid har det bodd arabere i Palestina, og etterhvert ble disse muslimer, og kalles palestinere (men det finnes også i dag jødiske og kristne palestinere). Fram til 1946 hadde ikke jødene noen egen stat, men bodde løst og fast rundt om i hele Europa, og ble ofte undertrykt, mishandlet, drept osv. Dette toppet seg under 2. verdenskrig, hvor de ble utsatt for Holocaust.

Etter krigen bestemte det nydannede FN seg for at jødene fortjente en egen stat, hvor de kunne være fri for undertrykkelse. Staten Israel ble da opprettet mot de som bodde der sin vilje. De ønsket ikke at det skulle dannes en jødisk stat der, og at det skulle komme masse jødiske bosettere dit. Mange palestinere ble da flyttet fra sine hjem, til fordel for jødiske nybyggere.

Kort etter at Israel ble dannet bestemte de nærmeste landene seg for å gå til krig mot den nydannede staten, fordi de mente denne var ulovlig dannet. Israel hadde støtte fra USA og vesten og tapte derfor ikke krigen.

Senere har det vært flere kriger, og etter en krig på begynnelsen av 60-tallet la Israel under seg områder som de ikke hadde blitt tildelt av FN, og noen av disse holder de fortsatt på, den dag i dag.

Striden nå går ut på at palestinerne føler seg undertrykt og urettferdig behandlet av Israel. Noen ønsker en tostatsløsning, med staten Israel og staten Palestina side om side, andre (ganske få) ønsker å innfinne seg under staten Israel, men med like rettigheter som isralittene. En tredje gruppe annerkjenner ikke staten Israel, og ønsker å fordrive jødene fra Palestina.

Jødene på sin side mener at palestinerne må holdes nede med makt og streng kontroll, fordi de er en sterk trussel mot det jødiske folket og freden og roen i Israel. Detete fordi mange palestinere angriper jøder, noen grupper har stadige rakettangreper mot jødiske mål mens andre sprenger seg i luften på sivile jødiske mål (t.d. på busser). Jødene svarer med militære angrep fra både luft og bakkestyrker mot palestinere, ofte mot sivile mål (som ofte sies å blitt feil angrepet, fordi den israelske hæren mente at det var et hovedkvarter for palestinske terrorister).

Det var ca. så nøye, korrekt og nøytralt jeg klarte å skrive det i farta. Hvis noen ser faktafeil (særlig er jeg usikker på årstallene), så rett i vei. God natt
Sometimes it's possible to make no mistakes and still lose. It is not a weakness. It is life.
Fra: Dr_Spock (Postet: Wednesday, April 16, 2008 11:39:46 PM)

Jeg er ingen ekspert her, så jeg håper noen andre vil utfylle og korrigere meg, men slik har jeg oppfattet det:

Jødene hadde et eget land i et par tusen år før de ble spredd for alle vinder noen hundre år etter Kristus. De ble forfulgt og hatet overalt hvor de var. Hitlers jødeutryddelse var muligens siste dråpen i begeret. Tiden var moden for at verden kunne gi dem tilbake landet sitt. et land som i løpet av et par tusen år hadde blitt befolket av arabere og vært under diverse lands styre. Tror nemlig ikke at Palestina var noe selvstyre da FN erklærte at det meste av (hele?) Palestina heretter skulle hete Israel og tilegnes jødene.

Konflikten gikk først ut på:
- Palestinerne, dvs. de araberne som bodde der idet jødene kom flyttende i hopetall, så på jødene som okkupanter av deres rettmessige land
- Jødene derimot så på det nye Israel som en gave fra Gud og mente de hadde "hellig" rett på å få det tilbake siden Gud helt siden Moses hadde lovet dem dette landet.

Men siden araberne er i et overveldende flertall der nede (når du tar med alle nabolandene), følte ikke jødene seg særlig trygge. Derfor okkuperte de mer enn det FN gav dem, for å sikre seg kontroll. Dette var som å kaste bensin på bålet for araberne.

Så har man det gående: Jødene er redde for araberne og prøver så godt de kan å vise muskler. Mens palestinerne er drit forbanna på jødene fordi de breier seg. Ikke nok med at de kom i første omgang, men de har jo tatt mer enn FN har tillatt. Men siden palestinerne ikke har så mye penger og hjelp fra USA, må de "nøye seg" med selvmordsbombere og terror. Dette gjør jødene på sin side enda mer redde, så de ser seg nødt til å sette opp en diger mur for å beskytte seg mot disse "gærne" palestinerne, som igjen får palestinerne til å se enda mer rødt. Særlig når jødene setter opp muren slik at det blir ekstra vanskelig å være palestiner, sånn for å sørge for at palestinerne er så undertrykket og kuet at de ikke får gjort så mye skade på jødene.
Fra: Dr_Spock (Postet: Thursday, April 17, 2008 12:18:48 AM)

Se der, ja. Der skrev AndreasII også et innlegg samtidig som meg, et mye bedre og mer nøyaktig et.
Fra: jedimorten (Postet: Thursday, April 17, 2008 9:34:25 AM)

Det var en fin og oversiktlig gjennomgang Andreas! :-]
Light travels faster than sound. That's why some people seem bright until they talk
Fra: GSJ (Postet: Sunday, April 20, 2008 10:11:45 PM)

Jeg var på Talkshop i Oslo ICY for noen uker siden om akkurat dette, og det var veldig interessant. En for tiden norsk palestiner fortalte litt om situasjonen på en etter min mening overraskende nøytral og upartisk måte, tatt i betraktning at han jo er palestiner. Var veldig lærerikt... Noen andre som var der som har lyst til å lage et lite sammendrag av ting som ble sagt?

En nesten komisk detalj i konflikten er at Israel ser ut til å prøve å løse den med en "Endliche Lösung". Har Israel så lite historiekunnskaper at de ikke ser hvordan politikken deres mot palestinerne begynner å bli utroli lik Hitlers holocaust? Jeg vet ikke om det bare er jeg som ser det slik... hva syns dere?

Derimot så skjønner jeg jo at det er uhyre vanskelig for Israelerne å lage fred med Palestinerne når de ikke engang klarer å holde fred seg imellom, men jeg mener at Israelerne kunna ha håndtert dette på en mye bedre måte fra starten av, og ungått masse konflikter og problemer nå.

Konflikten er så utrolig kompleks at det nesten ser ut som man trenger et under for å få fred, ikke bare er det to stater og folk som gjør krav på samme landet, i tillegg er det et religiøst perspektivpå det... Jerusalem huser jo noen av de største helligdommene både for jøder, kristne og muslimer, og det gjør ikke situasjonen lettere, selv om det nok ikke er kjernen i konflikten.
Fra: Live (Postet: Monday, April 21, 2008 10:32:25 AM)
Her er det på sin plass å reklamere litt:

http://jai-pal.org/content.php?page=668

Det finst ikkje betre måte å lære på enn å reise og sjå, spør du meg.
Fra: Dr_Spock (Postet: Tuesday, April 22, 2008 12:05:25 AM)

Virker også på meg som det er gått prestisje i ting for jødene. Skulle Israels regjering trekke seg tilbake, rive murene, og gjenskaffe de opprinnelige grensene FN ga dem, vil det kanskje oppfattes som feigt fra velgerne.

Riktignok finnes det palestinere som ikke engang anerkjenner den opprinnelige staten Israel, men Israel må da skaffe seg 10 ganger så mange fiender ved å holde på slik de gjør nå. Det mest arrogante syns jeg er å få jøder til å bosette seg på palestinske områder. Det er som om naboen din kommer valsende inn i stua di med tingene sine, henger opp sine bilder på veggene. Hiver ut møblene dine og setter inn sine egne, for så og sette seg i sofaen og se på TV. Og når du kommer måpende inn, ser de bare dumt på deg.
Fra: Mali (Postet: Friday, May 02, 2008 11:16:14 AM)

Eit spørsmål, og eg veit det kanskje er litt teit, men..

Er KM på palestina sin side, og ser organisasjonen på Israel som ein fiende?

eg har følt at vi ikkje har fått vite noko om korleis forholda er for jødene i Israel.

Oliventrekampanjen er forresten veldig braSmil
Eg er ingen noldus!!Ertende
Fra: Kate (Postet: Friday, November 28, 2008 7:10:35 PM)

Jeg tror ikke organisasjonen ser på Israel som en fiende, men KM har vel valgt å støtte de undertrykte palestinerne sin sak gjennom Palestinsk YMCA og YWCA.
Det er mye å si om begge sider, men det eneste som kan oppsummere dette for meg er at en stat(israel) gjør urett mot et folk(palestinerne).
Det kan sies noe om de palestinske myndighetene,
og gaza, som kunne vært en bok for seg selv, men det hele startet i FN med en utrolig urettferdig deling av landet, og en dårlig samvittighet som lot prege prossesen videre, uten å se i øynene at staten israel har ikke lært noe av sin tid på europeiske borgere eller historie.

Og jeg er enig med Live, reis ned og lær! Det finnes ingen bedre måte å få informasjon slik at man kan skjønne hva som skjer..

Og en skremmende debatt i Jerusalem har de siste dagene hevdet at Norge sammen med Sverige har en demonisering av staten Israel, med et påfølgende økende antisemitisme(jødehat), og det seier noe om hvordan det for mange er uklart forskjellen på å si at en stat bryter internasjonale lover, og at det samme folket i staten er mindreverdige.
All forståelse bygger på et forhold mellom spørsmål og svar...
Brukere av dette temaet
k3-Gjest
Forrige emne | Neste emne

Siste meldinger
Søskenmoderasjon ...
Chasing Pavements
Hva er k-3 ??
Innmelding av n...
Del din musikk
Oppvarmingssanger
LODD NR
Endring av medlem...
Medlemslista fra ...
kontigent
KM-brukere
Antall pålogget idag: 1
Aktive brukere: 0

Søk alle KM-brukere

Klikk på bjella foran navnet til brukeren du ønsker å sende direktemelding til. Hvis brukeren har avsluttet vil han få den neste gang han logger inn.